helenemede.blogg.se

jobbar som sjuksköterska sen cirka tre år tillbaka, bor tsm med sambo och två hundar i Västerås. Väntar vårat första barn i feb -17! Bloggen är en blogg med inlägg som rör allt mellan himmel och jord! Enjoy

dagens tankar

Publicerad 2013-10-15 16:31:35 i Allmänt,

att stöta på människor som gör fel val här i livet är vanligt och helt accepterat för alla människor har vi väl rätten att göra misstag och lära oss utav dem eller hur? men när en människa om och om igen gör samma misstag och leker med sitt eget och andras liv så kan man tänka: Vafan hände, vart någonstans gick det snett?
 
att vara på psyk- etyl och drogproblem avdelningen har fått mig att vakna upp och inse hur verkligheten runt om oss verkligen ser ut. Jag som frisk icke beroende medmänniska kommer nog aldrig någonsin kunna förstå hur de människorna är funtade, hur man kan välja alkoholen och drogerna framför sitt riktiga liv, sin familj, vänner, jobb etc. lika lite kommer jag aldrig att förstå varför mina föräldrar valde det livet framför mig och mina syskon. jag är ingen syndabock och tycker absolut inte synd om mig själv på något sätt och jag är glad över det livet jag har idag, även om man alltid kommer undra varför. Jag har en klar och medveten syn till drogor och alkohol och det är oxå därför jag tagit avstånd till det just på grund av att jag vet och ser hur illa kroppen och psyket tar vid. Jag önskar att fler människor kunde börja se långsiktigt på dessa problem, för att testa droger en två gånger, att röka på, bara det kan få dig att hamna i en psykos som du aldrig kommer ur. Även om psyk är en svår avdelning att vara på, man ska kunna mkt och tänka på allt och ingenting samtidigt typ så har jag lärt mig mkt om droger och hur substanser funkar vilket jag inte hade någon aning om innan. information är nödvändigt och många som håller på med skiten och som fastnat i det hade nog inte tillräcklig kunskap när de väl började. Som jag sa, jag kan bli mörkrädd över tillgängligheten över droger, bara i den här stan till exempel. vill man knarka så finns det alla möjligheter i världen att göra det, hemskt, läskigt men tyvärr sant.
 
sån här information tycker jag borde vara tillgänglig i skolor för folk som mår dåligt, ofta unga börjar knarka i tidig ålder om hem situaitonen och skolan osv är skit. 
 
man ska vara tacksam för det man har och för att man blivit en människa som står stadigt med båda fötterna på jorden. Det är iallafall jag. materiella ting betyder inte mycket om man inte är lycklig över sitt liv i allmänhet.
 
det var dagens funderingar, nu ska jag byta om sticka till träningen och ikväll blir det fotboll/ Hollywood fruar och godis! imorogn jobbar jag kväll! sköööönt!:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela