helenemede.blogg.se

jobbar som sjuksköterska sen cirka tre år tillbaka, bor tsm med sambo och två hundar i Västerås. Väntar vårat första barn i feb -17! Bloggen är en blogg med inlägg som rör allt mellan himmel och jord! Enjoy

Att nöja sig med det man har

Publicerad 2012-12-17 21:30:48 i Allmänt,

Blir lite väl många "djupa" inlägg idag men känner att jag vill skriva av mina tankar.
 
Varför är det så att man alltid vill ha det man inte kan få, eller se ut på ett sätt som man inte ser ut på, eller vara smalare än vad man är eller ha en större plånbok än vad man har, eller fler bilar, större hus etctec?! Varför kan vi människor ALDRIG nöja oss med det vi har?
 
Aledningen tror jag till varför många av oss är så förbaskat olyckliga är för att vi inte kan acceptera hur våra liv ser ut. Man strävar alltid efter någonting bättre. Man vill tillhöra den gruppen människor som sticker ut lite, den gruppen som andra människor avundas pga deras rikedom, utseende, intelligens otroliga kroppar eller kändisskap.
 
Jag ska inte säga att jag inte tillhör den delen människor som önskar de hade mer pengar, bodde mer flashigt eller hade mer saker men samtidigt ställer jag mig frågan, Skulle det göra mig som person mer lycklig? Svaret är delvis ja. Det som skulle underlätta mitt liv så att jag blev mer glad och kunde göra saker jag uppskattar är givetvis pengar men ett annat boende eller mer flashiga saker skulle nog inte göra mig lyckligare. Lyckan kommer inifrån och människorna runt om en som får en att le, gratta och må bra. Så klart önskar man att ens liv såg annorlunda ut ibland, att saker var lättare och att man inte behövde jobba så hårt för allt, men å andra sidan så är det det som gör saken värt. Jobbar man för sina pengar och det man har i livet så kommer det uppskattas tusen gånger mer än om man får sakerna gratis.
 
Jag har haft turen att lära mig det sen liten, att man måste jobba för det man vill ha och om man vill komma någonstans här i livet. Det har gjort att jag står stadigare på jorden än vad säkert många andra gör. Man gör inte sina barn en tjänst genom att låta dem gå igenom livet på en räkmacka. När de ska bege sig ut i verkligheten sen kommer de få ett slag i ansiktet och inte klara av pressen och ansvaret det innebär att befinna sig i "vuxenvärlden" helt själv.
 
Man måste försöka släppa alla krav, måsten, att vara den där perfekta, snygga människan som folk vill vara. Strävar man efter att vara någon annan så tappar man bort sig själv i slutändan!
Även en liten tankeställare till mig själv...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela