helenemede.blogg.se

jobbar som sjuksköterska sen cirka tre år tillbaka, bor tsm med sambo och två hundar i Västerås. Väntar vårat första barn i feb -17! Bloggen är en blogg med inlägg som rör allt mellan himmel och jord! Enjoy

att aldrig nöja sig

Publicerad 2013-10-24 21:27:38 i Allmänt,

jag har reflekterat över det flera gånger och kommit fram till att i vad man än gör eller presterar så är man nästan aldrig nöjd. hur kommer det sig? varför har människor alltid sånna prestationskrav av att alltid vara bättre en någon annan eller aldrig acceptera saker för vad är. nu är det såklart bra att ha prestationskrav när man gör saker, tävlar, gör prov osv men är det inte även viktigt att inse att man inte alltid kan va bäst, orka allt eller va på topp hela tiden? köper man en tröja finns det alltid någon annat man egentligen vill ha men kanske inte har råd med, tränar man för att blir smal så önakar man att man va en aningen smalare, tränar man för styrkan önskar man att man var lite starkare. är man en tråkig människa så önskar man att man var lite roligare osv. ja. i fattar vinkeln...
 
Beror detta på samhället eller på oss som individer eller har samhället format oss till de individer vi idag är? 
 
likaså det här med att låta barn vara barn. ibland kan jag tycka det är hemsk och önska att jag kunde dra huvudet under täcket eller spola tillbaka tiden 12 år för att saker ska va som det var förr. förut så lekte barnen utomhus, jag lekte utomhus, lekte hund och katt, byggde snöiglosar och klättrade i träd och kojor. pallade frukt från grannarnas träd och sprang som bara attan och tyckte att man var skit cool. vad gör ungarna idag? jo de sitter med en iPad från tre års ålder (inte alla såklart) och spelar spel medans föräldrarna sitter vid sina telefoner och tycker det ör skitbra att barnen sysselsätter sig själva... jo men yeah right! säger man åt barnen att gå ut och leka säger de: VA? ut? vad ska man göra ute?? 
 
ibland så tycker jag att samhället och utvecklingen utvecklas för fort och i fel riktning. inte i den riktningen som gynnar oss som människor utan i den riktningen som gör att stålar kommer in. för det är väl det som livet handlar om? jobba ihjäl sig tills man är 70 och få stroke i samband att man går i pension?? Nu låter jag lite bitter jag vet, MEN jag tror att många håller med mig i denna sak, bara det att man själv inte vet hur man ska göra för att bryta ett mönster som funkat ett bra tag nu. men man måste tänka på framtiden. jag vill iallafall lära mina barn vad en koja är och hur man gör ett sandslott... kanske till och med hur vedklyvning går till. jag ör uppvuxen på landet och det har jag haft stor nytta i mitt vuxna liv, jag vet vad ansvar är och hur man klarar sig själv:)!
 
imorogn bär det av till byn Bettna! ska bli skönt att komma hem och förhoppningsvis få lite god hemlagad mat!;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela