helenemede.blogg.se

jobbar som sjuksköterska sen cirka tre år tillbaka, bor tsm med sambo och två hundar i Västerås. Väntar vårat första barn i feb -17! Bloggen är en blogg med inlägg som rör allt mellan himmel och jord! Enjoy

hjälp mig att hjälpa dom

Publicerad 2013-12-12 19:59:42 i Allmänt,

DRIS- djurens rätt i samhället.

Jag har en dröm/ vision om att kunna förändra människans sätt att värdesätta sina djur, för så som det ser ut idag är för mig INTE acceptabelt... jag vill höja djurens, alla djurs status i vårt samhället och att de som skaffar djur ska ta ansvar för sina djur. Förut hade man djurskatt på bla hund och det tycker jag är bra. När man skaffar djur vilket det nu är så borde det finnas en lag på att man MÅSTE betala någok form av skatt, att man har djuren försäkrade och att man måste kastrera om man inte använder den för avel och då ska det finnas vissa kriterier på att du ens SKA få avla på dina djur.... det tycker jag ska va några av kriterierna för att du över huvud taget SKA få skaffa djur....

Jag har en dröm att kunna skaffa/ bilda en organisation där flera människor med samma vision som mig kan hjälpas åt att få detta att bli sant och att få människor att inse djurens värde..

nu ska jag ge en liten bakgrundshistoria/ motivation till varför denna organisation borde skapas...

En dag, som idag så rann bägaren över för mig. På samma sätt som det finns en gräns för hur mycket stryk en människa kan få, så finns det en gräns för hur mycket jag kan se på utan att göra något åt det. ilskan inom mig, åt djurens vägnar när jag ser hur en del djur blir behandlade är tillräcklig för att kunna välta omkull ett tåg!
idag gick jag tillsammans med en granne till en annan granne som har fått anmälningar på sig både ang sina barn samt sina djur. det som fick mitt hjärta att stanna när jag hörde detta var hunden hon har hemma hos sig, en 2,5 årig rottweiler som är inlåst i ett rum helt ensam, som får kissa och bajsa inomhus och som har varit ute en handfull gång på de 2,5 åren. den är aggressiv mot allt och alla enligt källa och därför stänger hon in hunden... hon ska tydligen ha katter och en ödla...
vi knackade på, hon öppnade som tur var och vi berättade varför vi var där. att vi ville hjälpa henne med hunden och se om det fanns någonting vi kunde göra för att hunden skulle få det bättre. Hon snäste i stort sätt bara och bad oss dra och stängde igen dörren...Vi kunde känna hur det luktade avföring och äckel ända ut i trappen... om jag ändå kunde byta hennes position med hunden så att hon kunde få lida på samma sätt som hunden för att förstå vad det är hon gör med den...

Och sen oxå bara genom att ha vart med i livbojen i nu tre år så har jag sett och hört om sååå många katter i misär, katter som dumpas i skogar i hem osvosv... bara genom dessa tre år jag tagit in mer hemlösa katter än vad jag räkna nästan och alla har fått bra hem. Och grejen är det att det FINNS fortfarande lite hopp kvar för mänskligheten i mina ögon, bara vi hjälps åt att lösa dessa problem vi ständigt handskas med...

och det största problemet jag anser är att OM man väl larmar och anmäler djur till länsstyrelsen så är de sega som råttor att göra något åt saken... det händer liksom ingenting. och DÄRFÖR vill jag ta makten lite i egna händer med eran hjälp. Jag tror på att om vi är tillräckligt många som vill och känner för att på något sätt bidra med någonting till denna fråga så är jag tacksam.

Man kanske inte kan förändra världen på ett dygn men man kan ändå starta en tanke och en ide som kanske till slut kan bli verklighet, iallafall önskar jag det.

Det bästa vore ju om man var olika personer med olika auktoriteter som kunde påverka och hjälpa till. Kanske en polis, någon från länsstyrelsen?, en veterinär som kan jobba lite ideellt med undersökningar, kastreringen, medicin osv. samt massa vanliga dagshjältar som kan bidra med mat, pengar, information, hem osv. Tanken är väl lite att detta ska bli som ett litet skyddsnät för djur som far illa men även en kontaktplats dit man kan komma och göra oros anmälningar om man vet djur som far illa. Då kan vi vara till hjälp att ta tag i den här frågan och AGERA innan någon skada är skedd...

Det här är en stor vision/ en dröm som inte kommer att vara någon vinnande organisation som handlar om att tjäna pengar.. det här kommer ske utöver heltidsjobb på fritid. De pengar som kommer in kommer att komma tillbaka till djuren och ju mer pengar man får in, desto mer djur kan man rädda.

ett citat som fastnat i mitt hjärta är:
" Just because u adopt an animal u might not save the world, but u will surley save the world for this animal".

kom gärna med respons och dela dessa tankar till andra människor som tycker som jag så kanske, kanske vi kan förändra. kram och tack för att du tog dig tid att läsa detta.

 

Kommentarer

Postat av: intro

Publicerad 2013-12-13 08:27:21

Är du vegan? Har du spanat in vad de andra djurrättsorganisationerna gör?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela