helenemede.blogg.se

jobbar som sjuksköterska sen cirka tre år tillbaka, bor tsm med sambo och två hundar i Västerås. Väntar vårat första barn i feb -17! Bloggen är en blogg med inlägg som rör allt mellan himmel och jord! Enjoy

Högrevsgryta!

Publicerad 2012-11-23 17:08:00 i Allmänt,

Det är ju trots allt fredag och även hur tråkigt jag än tycker att det är att laga mat, till mig själv så gör jag det ändå. Jag älskar att laga mat om det är någon som kan äta upp den. Så idag har jag tänkt att laga högrevsgryta. Det kokar för fullt och jag hoppas den blir riktigt mör och smarrig!
Mycket kött till lilla mig, men jag gör matlådor!
 
Tänkte faktiskt dela med mig av detta recept för det doftar redan ljuvligt!!
 
Detta behöver du:
Kött (högrev) efter hur många personer ni är men man brukar säga cirka 150-200 gr per person
cirka 7 del vatten så att det täcker köttet
1/5 dl kalvfond
1 gul lök
100 g rotselleri
100 g palsternacka
2-3 morötter
1 g vit eller svartpepparkorn
lagerblad
 
Gör såhär:

Skär och bryn köttet i smör och lite olja
Häll över vattnet och kalvfonden och låt koka i cirka en timme. (ta bort ev skum som bildas)
Skala lök, morötter etc i ganska så grova bitar, lägg i tsm med peppar och lagerblad efter att köttet har kokat en timme. Efter det så låter du det koka ytterligare cirka 30 min tills köttet är mört och rotfrukterna mjuka!
Servera med potatis!:) Smaklig måltid
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela