helenemede.blogg.se

jobbar som sjuksköterska sen cirka tre år tillbaka, bor tsm med sambo och två hundar i Västerås. Väntar vårat första barn i feb -17! Bloggen är en blogg med inlägg som rör allt mellan himmel och jord! Enjoy

Vart är vi påväg?

Publicerad 2012-12-13 20:44:49 i Allmänt,

Träffade Hanna en stund förut och vi pratade om det här med de nya betygsystemen som de har i skolan och att alla ska ha datorer och Ipads med sig på lektion, Antingen så tror lärarna att de hjälper eleverna till att kunna "hitta mer information etc" men isjälva verket tror jag att det handlar om ren jävla lathet, både hos lärarna och eleverna. Det ska "gå fort" och man ska inte behöva skriva med papper och penna som man alltid har gjort, och som alltid har funkar!?
Och det här med de nya betygsystemen, något jävla skit som Moderaterna hittat på för att utmärka de eleverna som tror sig vara elitbarn och rymdmänniskor. Men vad händer då med de "vanliga barnen" de som faktiskt har svårt för vissa ämnen i skolan och de barnen som faktiskt vill nå samma mål. fast behöver lite mer hjälp på vägen, vad händer med dessa barn? Att få ett A (MVG) i slutbetyg ska man ha A genom alla prov genom alla tre åren på högstadiet. får man 75% A och sen B och något C så slutar det med att man får B, A är alltså omöjligt att få. Men samtidigt så är A, B, C, D, E,F fler betyg än G VG MVG vilket betyder att chansen att klara ett G är betydligt större än förut, men att nå de högre målen är nu betydligt svårare... Vad är bäst, för eller nu?
 

Det är likaså, barnen i dagens samhälle mellan 6-14 år vet inte hur man leker, "vad är leka"?, vad ska jag göra utomhus? det är kallt, osvosv. När jag var liten ( 8-13) år så visste jag inte vad smink var, en data?, telefon? Jag var glad så länge jag fick leka hund och att någon red på min rygg när jag ville leka häst. Typ där var jag i den åldern. Barnen idag klär sig fan ibland mer vuxet än mig själv och har dyrare saker och mer flashigt än vad jag har IDAG och jag är 21...
 
Kort och gott är dagens samhälle sjukt, och frågan är vart är vi påväg?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela